Sinds 1987 maakt Serge Verheugen dagelijks een kleine tekening. Inmiddels zijn het er vele duizenden. Ze ontstaan in bed, vaak diep in de nacht wanneer zijn geest zich wat losser lijkt te bewegen. Uit deze voorraad selecteert hij de schetsen die hem intrigeren en vervolgens dienen als basis voor zijn kunstwerken. Het onderwerp dicteert hoe het werk wordt vormgegeven. Serge past vele technieken en stijlen toe. Van zeer realistisch tot bijna abstract, groot en klein, in talloze materialen. Hij streeft dan ook niet zozeer naar een stilistische, als wel naar een inhoudelijke eenheid.

Serge vindt het belangrijk om de kijker in een beeld te (be-)trekken. Dit kan door het gebruik van heldere beeldtaal en titels, begeleidende teksten en lezingen. Soms wordt publiek ook impliciet of expliciet uitgenodigd in het werk te interveniëren.

In musea heeft hij altijd een bijna onbedwingbare neiging om een werk even aan te raken. Handen als extra ogen. Het idee dat de kunstenaar het werk ook heeft vastgehad, op dezelfde plaats heeft gestaan, maakt aanraking voor hem naast kijken een ideale manier om echt bezit te nemen van zo’n beeld. Zo zie je in een kerk soms een heiligenbeeld in een nis staan, met bijvoorbeeld een teen die over de rand heen steekt. Uit bijgeloof strijken kerkgangers al eeuwen bij het verlaten van de kerk over die teen en deze is dan ook een hoogglanzend goudkleurig uitroepteken aan het voor de rest stemmig gepatineerde beeld geworden: de mensen hebben op zeer waardige wijze bezit genomen van het beeld. Serge denkt dat iedere kunstenaar trots zou moeten zijn op een dergelijk soort slijtage aan zijn werk.

In 1997 heeft Serge voor zijn werk de Koninklijke Subsidie voor Schilderkunst gewonnen met een serie beschilderde houten reliëfs. Ofschoon hij al zijn overredingskracht moest gebruiken, heeft hij zelfs bij de koningin de barrière tussen kunst en beschouwer weer een beetje kunnen slechten. Ze wilde weliswaar ‘niet het verkeerde voorbeeld geven’, maar de majesteit streek uiteindelijk lichtjes doch liefdevol over de glooiingen van zijn werk.

Zo begon de slijtage en de dialoog.

 

Serge Verheugen

exposeert tijdens de kunstroute bij Fam. Meijer/Beentjes, locatienummer 4.

www.sergeverheugen.nl